September 19, 2010

Jangan Pernah Membenci

Mommy-Madu-Daddy Cool




tetiba teringat Hunny Madu Chenta Kaliau sekeluarga
raya ketiga hari datang bertandang ke rumah
Ya Allah
riuh rendah macam dah kenal berabad lama
padahal
baru pertama kali je jumpa


madu punya keluarga sempurna
kecil tapi cukup sempurna
parents yang abis sporting abis gile
masyuuuukkkk je dengan semua benda semua perkara
berkedudukan sempurna tapi tak pernah sombong tak pernah nak membanding sesama manusia
layan sama rata
bertuah wahai bakal menantu yang berjaya memiliki hati anak-anak mereka



Mommy nampak sungguh selesa dengan madu
dengan semua keluarga kecil milik madu
bergelak ketawa tanpa henti
macam-macam cerita kami kongsi
-manis-



tetiba hari ini aku terfikir



kita manusia memang tak pernah jangka apa yang dah Tuhan tetapkan untuk kita
kan?



tengok aku dengan madu
asalnya MUSUH KETAT hati aku
SCANDAL boyfriend aku tu
kahkahkahkah


tapi bila masing-masing tak menunding jari menyalahkan orang lain
masing-masing akur dengan kekurangan kesalahan masing-masing
dan cuba membetulkan keadaan
ikhlas hulurkan persahabatan
lihat KAMI
bahagia bersama sehingga hari ini
dan boleh aku cakap madu adalah sahabat karib aku sahabat hati aku sahabat yang aku boleh cakap BLAIR WALDOFT aku la
macam gossip girl tu
-BFF-



Honest
Mommy aku pon pelik dengan kami
sangat rapat mesra macam tak pernah ada kisah hitam jadi antara kami
padahal dulu
aku pernah menangis dekat mommy
bf aku curang ada orang lain
dan paling tak boleh blah
-dia manis-




itulah bukti bila huluran kemaafan yang ikhlas
dia dan aku sama
sama-sama ingin memulakan semula
buang yang hitam yang busuk yang bodoh
kami sulam dengan gelak ketawa sayang menyayangi gila menggila
-indah-



banyak aku belajar
bila aku lihat dengan mendalam persahabatan kami



aku ajar hati aku diri aku
untuk menerima sesiapa sahaja sebagai SAHABAT
buka hati seluas alam
delete segala prasangka dan kebencian
sebab manusia itu pelbagai
tak kenal maka tak cinta
datang dan cuba kenal
mungkin beliau adalah sahabat paling manis buat anda




tapi aku akur tentang suatu perkara tentang diri aku
-aku sering disalaherti-


ntah
hairan
manusia sekeliling sangat gemar salah anggap dengan aku
dan kadang-kadang salah anggap tu sampai boleh timbulkan persengketaan
kebencian
fitnah
yang berjaya memusnahkan keakraban persahabatan
ia selalu terjadi
dan sebab itu jugaklah aku tak pernah tutup hati dan bataskan diri aku untuk terus bersahabat
sebab hidup aku pelik
hari ini kau akrab dengan aku
belum tentu esok kau sebaek ini



kerap terjadi
sampai melalut menerjah kisah hati aku
yang turut disalah erti




kau di luar sana
jangan pernah membenci
manis yang kau akan dapat untuk tidak membenci itu sangat sempurna rasanya
-benar-



mari bersahabat semua!





No comments: