August 06, 2012

Ramadhan Dan Arwah Abah



aku akan ulang topik ABAH ni saban tahun pada tarikh yang sama
repeating and akan terus repeating
aku tak akan muntah
korang nak muntah, terpulang


sebab aku hanya ada KENANGAN
yang hanya boleh dikenang
dengan repeatkan setiap ingatan
yang menjadikan ia kenangan



REALITI dan dijemput Tuhan
9 tahun lepas.
semuda seusia 16 tahun



jadi biarkan aku
mengimbas kembali kenangan
menggambit balik memori
mengulangi lagi entry 
TENTANG ABAH




sistem ibu dan mak aku dalam berumahtangga
TIDAK-MEMENTINGKAN-LANSUNG-TEKNOLOGI-DAN-KENANGAN-UNTUK-MASA-DEPAN


sebab tu kami TAK PUNYA family album
aku tak pernah tengok gambar mak ayah aku sebagai pengantin
TAK PERNAH
sebab mak abah aku tak ada!



tengok sudah gambar kecik-kecik aku
aku tak punya gabar waktu baby
waktu kecil
waktu tadika
TAK PUNYA



dan bila abah pergi
aku hanya ada ingatan kuat tentang raut mukanya
yang tak pernah padam
dari usia mudanya
sampailah ke hembusan nafasnya yang terakhir
ingatan tersebut terus kuat
sebagai ganti galang setiap kepingan gambar yang tak pernah direkodkan




aku hanya mampu hidup dengan kenangan abah
ingatan aku tentang abah
jadi jangan marah aku
untuk 3 tahun berblogging
bila tiba hari ulangtahun pemergian arwah abah
aku sajikan entry yang konsepnya sama



menulis ada sebahagian daripada cara aku meluahkan rindu
pada seraut wajah tegas dan bengis
yang saban hari aku rindukan kehadirannya



tak sama.
bila aku cakap aku rindu abah
dengan aku menulis betapa aku rindukan abah
rasa yang berbeda.



9 tahun abah pergi menghadap Ilahi
9 tahun sudah aku hilang kenikmatan anak bongsu
9 tahun jugak aku punya jutaan rungutan tentang betapa sukarnya hidup seorang anak gadis tanpa seorang ayah



dan 9 tahun ini
aku masih anak bongsu abah yang gagal dalam mencari istiqamah
dalam mengaplikasikan asas agama
yang dah diterap molek, dididik rapi oleh abah
aku masih gagal



sebab itu
aku antara anak abah 
yang sangat jarang perolehi hadiah Tuhan
iaitu mimpi bertemu abah
saat rindu terlalu memaut hati dan jiwa




moga yang ke 10 nanti
entry tentang abah ini
akan aku tulis lagi
tapi bersama istiqamah yang sudah mampu dijejaki dan digenggami.




Al-Fatihah buat hero dunia akhiratku
Arwahyarham Haji Yussof Bin Hassan


malam ini malam ulangtahun pemergian hero dunia akhiratku
menghadap Ilahi
9 tahun sudah






Selalu. Tak Pernah Tak Ada



1 comment:

Kyra Hizrina said...

sedihnya baca entry ni.. tacing sgt sbb kita pun rse bende sama :(

semoga satu hari nanti dapat jmpe arwah abh awk dkt sna..