January 16, 2011

MICROWAVE aka KIPAS


"Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar HAMA merosakkan sebuah persahabatan yang BESAR, (Syafa, 2010)"


okey
semalam terjatuh cinta tertarik dengan status salah seorang kesayangan saya
kat atas tu status fb beliau malam tadi
mendalam kan kan kan maksudnya
dan bukan senang kita iaitu watak-watak yang terlibat ni
nak handle situasi tegang macam tu
bukan perkara mudah



untuk entry kali ini
saya takde lansung niat nak marah-marah
nak perli-perli
nak mensakitkan hati orang
lansung takde
saya repeat
takde
niat saya just nak TEGUR je sikit
secara random secara general
sebagai peringatan buat diri saya jugak


"Jadilah PETI SEJUK, sejukkan benda yang panas. Jangan jadi MICROWAVE, panaskan benda yang sejuk, hanguskan benda yang dah panas"


ya
saya nak bercakap tentang MICROWAVE dan KIPAS
yang memang kita tak boleh terlepas terpisah dari kehidupan kita
saya taknak cerota pasai isu dapur
tapi saya nak cerita isu SAHABAT



Microwave aka kipas yang saya maksudkan kat sini adalah mereka-mereka yang sangat suka memanaskan lagi situasi yang sedia kala panas
kipas hal ini tiup-tiup api kemarahan untuk isu itu
sampaikan si pemilik hati yang sedang marah ni
membuak kepanasan


at last
isu kecik jadi besar
luka hati yang tercalar jadi makin dalam
marah yang sedikit sudah mula menguasai hati
membuak
menggelegak
lalu mengeluarkan lava kata-kata yang panas dan tajam



lalu
segala AIB yang pernah kita kongsi bersama
yang semasa bahagianya kita
kau terima kurangnya aku
aku seadanya tak kisah akan kurangnya kau
kongsi gembira ketawa kahkahkah bersama
semua hilang dari hati
yang ada di bibir
segala AIB segala KURANG segala BURUKnya dia



kenapa macam ini??



sebab bila Tuhan tiupkan dugaan
rumors
fitnah
salah faham
ada mereka-mereka yang gemar menokok tambah
ada pihak-pihak yang suka kipas kemarahan
suka
gembira
senang hati lihat sebuah perpecahan



padahal
apa salahnya
kau sejukkan dia
turunkan sedikit ego
datang bertanya
belajar mencari kebenaran
jangan terus-terus pegang percaya pada isu tak pasti
cerita yang ntah kita tak tahu titik kebenarannya dekat mana



hey
seronok ke bantu si pemilik hati yang sedang marah
membuka segala aib si pengsalah??
suka sangatkah anda menyelak satu persatu AIB orang
lalu tanpa sedar
kau bantu membuka jugak aib empunya diri kamu dan dia




"Kau takkan pernah temui perhubungan atau persahabatan yang bersih yang bebas dari segala kesalahan. Manusia adalah watak dalam perhubungan. Dan didatangkan manusia itu dengan pelbagai kekurangan. Kau TAKKAN jumpa."




makanya
bersedia menerima kekurangan dan menikmati kelebihan
jangan suka membuang
jangan cepat melatah dengan ujian
buka dada
buang ego
luangkan sedikit masa untuk melihat mencari kebenaran
penceritaan sebenar
dan paling penting
jangan letakkan KITA di titik hidup
yang mana untuk apa-apa situasi itu
kitalah yang betul kitalah yang sempurna
jangan




saya bercerita dengan pengalaman
dan kadang-kadang pengalaman buat saya takut
takut bila putaran roda hidup saya meletakkan saya di atas
saya takut saya lupa diri
saya bimbang saya tak dapat memuaskan hati perlbagai pihak
yang pernah berjasa
yang pernah susah senang bersama



"True friend TAKKAN sesekali menyokong sesuatu yang memudaratkan sahabatnya. Sebaek mana kita seakrab mana kita, SALAH tetap SALAH. Jangan jadi sahabat yang sentiasa cuba menegakkan benang yang basah hanya semata-mata mahu si dia gembira. Banyak lagi cara untuk buat sahabat anda gembira. Cara yang BENAR"




saya bercerita secara random




No comments: