June 17, 2012

Selamat Hari Bapa, Abahku



tak bercakap sebulan sebab aku potong rambut pendek ala-ala pengkid
kena libas dengan tali pinggang terkencing terkejut menahan sakit tengah-tengah rumah sebab keluar malam
ditarik telinga sebab kantoi bergayut di public phone
dicekik dibelit dengan tali pinggang sebab taknak pakai tudung
dirotan sebab liat bangun subuh


ah sedikit pon aku tak rasa dia kejam
sedikit pon tak



ini kenangan yang paling bermakna bagi aku sampai sekarang
yang membentuk aku menjadi manusia tidak mengada
dek panas dunia
dek sejuk malam 
dek susah mencari sesuap nasik
itu semua titik permulaan hati kental milik aku



bila dia dipanggil tuhan
sakit dilibas tali pinggang itu adalah kenangan paling indah
bila rindu aku ingat sakit itu
terasa diri disentuh ayah
yang dah lama pergi menghadap Ilahi


abah lelaki paling tegas dan garang
yang mendidik anak sedikit keras



aku rindu kekerasan itu
aku rindukan garang yang ada padanya
untuk membentuk aku yang lebih tepu
pada dugaan hidup yang semakin perit ke depan



ABAH.
Selamat Hari Bapa
satu.
tiada galang ganti.
Abah tetap hanya dihati sanubari







No comments: