January 05, 2010

Emak

hari ni bukan bufday mak
bukan ulangtahun perkahwinan mak
bukan hari apa-apa bagi mak
saje je aku nak bercerita perihal mak



HAJAH SABARIAH BINTI JAAFAR

ini emak aku
ibonda kesayangan aku
yang sangat cool
tak banyak songeh
tak suka mengongkong hidup aku
yang selalu jadi kawan baek aku
yang tak jemu-jemu dengar mulut aku ni berceloteh perihal kehidupan
yang tak banyak merungut tentang kehidupan susahnya dahulu kala ketika membesarkan kami sekeluarga
itulah ibu
semua ibu kat dunia ni takkan pernah merungut bersusah payah untuk anak
tapi anak??
haisshhh mintak simpang aku tergolong dalam list anak senget macam tu




semalam mak call aku
tapi tak sempat plak aku nak angkat
bila di dail balik no mak
tak berangkat la plak



mak jarang call aku
apetah lagi nak sms bagai macam ibu orang lain
mak aku orang kampung
mana la nak mahir sangat dengan hp ni
stakat angkat call tu pandai laaa
tapi semalam mak call aku
untuk jarang-jarang skali





bila tengok ja miscal mak kat skrin hp
hati aku rasa tersentuh
Ya Allah, aku terlupa call mak aku hari ni
dah 2 hari aku lupa call mak aku
perkara dunia apakah yang sangat-sangat aku sebokkan sampaikan membiarkan seorang ibu menanti dengan penuh sabar panggilan dari anak bongsunya




semalaman jugak aku cuba call mak
tapi tak berangkat
hati dah mula risau
nasib la Kak Ayu ada sms bagitau beliau baru lepas bercakap dengan mak pagi tadi
maknanya mak sihat-sihat sahaja
lega






mak selepas pemergian abah memang banyak berubah
aku dapat rasa mak sangat-sangat merindui kehadiran arwah abah dalam hidup beliau
kalaulah nyawa tu dapat ditukar
aku redha aku ditempatkan ditempat abah
biar mak terus hidup berteman macam selalu
terus-terus dapat tengok senyuman mak yang paling manis
masakan mak yang sangat sedap-sedap
gurau senda mak abah sambil teman abah menjalin bubu
gossip tegur-teguran manja orang kampung tiap kali tengok mak abah berkepit berdua ke sana ke mari
ke masjid membonceng scooter abah sama-sama
ke majlis ilmu berdua bersama-sama
sampaikan ke sungai mencari rezeki sungai pon masih berdua bersama-sama



emak tak penah mengeluh letih
megeluh panas dek panas mentari kat tengah sungai tu
suami ditemani dengan penuh kasih sayang




paling aku rindu
tengok mak sediakan lauk pauk santapan tengahhari kami sekeluarga
tak jemu penuhi keinginan tekak abah
nak gulai ikan semilanglah
nak makan terobok bakarlah
pajeri terunglah
semua mak penuhi dengan penuh kasih sayang
sambil abah setia temani mak memasak di dapur
maknye menumis, abah memotong sayur bagai
mak sangat bahagia
makin meningkat umur makin abah romantik



mak penah cerita kat aku
abah yang dulu tak seromantik sekarang
buat hal masing-masing je
tapi sejak abah giat jadi orang masjid
abah sangat berubah
dari segi dalaman sampailah attitude beliau sebagai suami
lebih teratur menguruskan rumah tangga
banyakkan masa di rumah bersama keluarga
sudah mula menjauhi aktiviti minum-minum petang di kedai-kedai kopi
sebok dengan tanaman bunganya
dan sambil tersenyum mak cakap
'betuah mak dapat abah. suami yang tak pernah bagi mak rasa susah payah nak beli ikan kat pasar tu. semua barang dapur abah sediakan.serba serbi.tugas mak masak je. ntah anak mak yang mana la akan ikot prangai teratur abah hang"
aku rindu tengok mak senyum macam tu





sejak abah pergi
mak dah jarang masak
kami anak-anak tak pernah merungut
sebab kami paham
sampai sekarang ni setiap inci benda kat rumah tu akan ingatkan mak kat arwah abah
apatah lagi nak biarkan mak masak kat dapur
tempat yang paling banyak mak ukirkan kenangan indah bersama



tambah lagi
selera kami sama sebijik selera abah
tetambah aku
apa yang abah suka makan aku suka jugak




dulu
aku pernah merungut nak makan mak masak
macam dulu
nak makan pajeri terung
nak makan kari ikan pari
nak makan gulai kerisik ayam
nak makan gulai lemak kacang buncis
nak makan gulai ketam dengan nenas
nak sambal belacan
nak ulam jantungg pisang
macam-macam aku rindu nak makan
sampaikan mak penuhi tapi lepas masak mak tengok aku makan
mak masuk bilik lalu menangis rindu abah




masa tu abah dah pergi hampir setahun
ya Allah
tuhan je yang tau betapa aku rasa besalah
sejak tu
aku tak pernah mintak mak masak
biarlah kalau mak rasa nak masak mak masak



tu tak bermakna mak tak masak lansung sejak 7 tahun lalu
masak tetap masak
tapi sekadar lauk-lauk biasa yang bukan peberet aku dan abah
ye la
dalam ramai-ramai kami adik beradik
aku adalah pengikut selera abah sama sejibik
aaarrrggghhhh kenapa la nyawa tu tak boleh ditukar ganti
aku nak mak terus gembira memasak
terus gembira menguruskan rumah tangga





selepas abah pergi
2 tahun jugak mak lansung taknak pergi mana-mana
taknak lepak umah anak-anak
taknak jenjalan rumah adik-adiknya
kata mak
'takmau tinggalkan abah jauh-jauh. nanti abah rindu mak, balik rumah nk tengok isterinya tapi mak takde'
aaarrrrgggghhhhhh
aku benci dengar ayat tu keluar dari mulut mak
walau dengan nada bergurau senda
tapi aku tau
jauh disudut hati mak
beliau sangat-sangat rindukan kehadiran abah di sisi




sampaikan 2 tahun jugak aku takot nak teman mak pergi pusara abah
takot mak taknak balik plak
kalau nak pergi
mesti amcik ada
mak memang emosi bab-bab pemergian abah ni





tadi aku dengar suara mak
skali lagi beliau sebak
ada majlis bacaan yassin beramai-ramai untuk arwah
aku tau mak ingat abah
mak rindu abah



oh lupa
mak kat skolah pondok sekarang ni
skolah pondok moden di Jenderam Hilir
mak mintak nak ke sana
katanya untuk pengisian akhiratnya
kami anak-anak sokong je apa yang terbaik untuk mak




mak bahagia kat sana
ramai kawan-kawan yang mempunyai arah yang sama
iaitu mencari pengisian akhirat
mak dekat dengan anak-anak
mak rasa nak balik rumah anak
mak call je sape-sape yang dia nak
mak boleh main dengan cucu puas-puas
sekali skala rindukan kampung halaman
mak balik kampung



aku harap mak sentiasa sihat dan berbahagia
aku sayang mak
tempat sedang aku berdiri ni adalah hasil doa beliau yang tak henti-henti
restu dan keredhaan beliau untuk aku
terima kasih mak
untuk segala-galanya





abah jugak rindukan mak




Eima Jer: tetibe teringat ayat someone yang mentujukan 1 ayat kat aku iaitu " sooooooooooo kampung outdated gurl " ...aku bangga kot jadi anak kampung. sangat rindukan hidup kampung. tapi tak la outdated sangat kot! hahahaha




p/s: aku suka cari pasai







1 comment:

Cik Puan Drunbella said...

boipren boleh kol setiap sejam.
hihihihi.
=)
weih, da lama xp umh hg kart nibong hangus.
da lama xlepak tido skali n bergosip sementara nak pejamkan mata.
wuuuuu.
T___T